lördag 11 september 2021

Kafferostning, pizzabakning och lugn kvällsjogg

När det gäller att göra espresso så är det svårt att säga vad som är det absolut viktigaste för det är många faktorer som inverkar. De flesta kan nog ändå enas om att kontroll över tryck och bryggtemperatur är viktigt, liksom att ha en bra kvarn och kaffebönor efter smak och att mala dessa just innan själva bryggningen. Relativt nyrostade bönor är det också många som tycker är viktigt varav en del därför också rostar själva. Många av dessa rostare håller örnkoll på rostningstemperatur och hur fort denna stiger och en massa andra faktorer för att kunna upprepa rostningen om den blev lyckad. Andra av oss bara lallar på utan någon större koll och hoppas att resultatet åtminstone blir okej och inte odrickbart. 😀

Jag började att rosta råkaffe för kanske ett år sedan och gjorde det då på en plåt i ugnen. Det blev väl okej ibland men jag var aldrig riktigt nöjd med resultatet utan började kika på en riktig kafferost. Problemet är att sådana är antingen väldigt dyra och/eller innebär en massa kompromisser. När jag stötte på The Hive Roaster (https://hiveroaster.com/) så kände jag att jag var tvungen att prova! Den var inte så farligt dyr och en mycket enkel konstruktion utan rörliga delar och en massa kompromisser. Jag beställde den direkt från tillverkaren som är en sjyst snubbe i Kalifornien och medans jag väntade hann jag beställa en gasolbrännare och en gasoltub modell större, för det bästa sättet att värma denna rost är just med en gasollåga. 

Man börjar med att hälla i ungefär 2,5 dl råa kaffebönor i själva rosten.


Sedan sätter man på locket och skakar rosten ovanför gasollågan så att bönorna roterar runt hela tiden. Efter lite övning kan man göra detta utan alltför stor ansträngning vilket är bra då typiska rosttider ligger på runt elva-tolv minuter även om man kan få hålla på rätt mycket längre ibland. 


Det ryker en del när man rostar, framför allt mot slutet av rostningen, så jag håller till på uteplatsen även om en del rostar inomhus. Lukten är god men ganska stark kan man väl säga. Idag körde jag fyra olika bönor som kan ses här nedan och dessa kommer jag troligtvis att blanda. Ibland brygger jag en sorts böna åt gången och ibland blandar jag, det beror på humör eller dylikt.


Bönorna skall luftas i runt ett dygn innan lock sätts på burkarna och sedan kan man med fördel vänta ytterligare några dagar innan man brygger espresso av dem. Andra bryggmetoder kan fungera mer direkt inpå men jag tycker att livet är för kort för att dricka annat kaffe än espresso, så...

När jag hade rostat klart kaffet hade pizzadegen jag förberett tidigare jäst klart så då var det dags att sätta igång med kvällens middag! Jag hade faktiskt förberett genom att slå på ugnen på högsta värme med grillen på i ungefär en timme och med mitt gourmetstål (https://gourmetstal.se/) liggande på ett galler på näst högsta läget i ugnen. Detta gör att man får ett litet utrymme högst upp i ugnen som har riktigt hög temperatur och där man kan tillaga en supergod pizza på ungefär två minuter.


Jag gör en deg enligt receptet i denna bok


Jag tycker verkligen inte att italienarna har rätt i allt men när det handlar om kaffe, mat och cykling så, tja, då är de en världsauktoritet skulle jag vilja säga. 😀


Jag har gjort pizza enligt detta recept några gånger nu och gör då en dubbel sats vilket ger åtta pizzabullar och de som inte görs pizza av samma dag fryser jag in och använder senare. 

Jag har några gånger gjort en god pizzasås enligt recept i häftet som följer med gourmetstålet men oftast använder jag Muttis färdiga på burk som jag tycker är riktigt god och en sådan burk räcker till ungefär sex pizzor.


Ikväll gjorde jag pepperonipizza och ibland gör jag pizza med salami och oliver och ibland kebabpizza. Dottern äter bara pizza med skinka och ost och har vid något tillfälle sagt att det är den godaste pizzan hon någonsin ätit så det är ju bra. 😀


Pizzan åt jag runt kl 19 och sedan blev det en kvällsjogg strax efter kl 21, det var kanske lite nära inpå men jag tog mig runt sexkilometersrundan iallafall med The Strokes senaste i lurarna.


Jag får se om det blir något pass imorgon. Den här sommaren har jag försökt få in fem-sex pass per vecka om det inte varit något särskilt som har hindrat men kvällens pass var det fjärde denna vecka, iochförsig för att jag inte kände mig helt hundra förra helgen och i början av denna vecka. Nåja, vi får se!










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar