måndag 20 september 2021

Ofrivila, bryggning och cykel-VM

Det blev några dagar av ofrivila då dottern var hemma med feber större delen av förra veckan och det var inte riktigt läge att lämna henne ensam. Efter det blev det tre dagar med standardjoggingrundan på ca sex km följt av idag då jag cyklade standardrundan på 47 km. Sju grader och höstvindar gjorde att turen inte kommer minnas med särskilt ömma känslor men jag slapp känna mer än några få regnstänk iallafall!


När rundan var avklarad och jag fått i mig lunch visste jag inte riktigt vad jag skulle hitta på så jag drog igång en ölbryggning. En IPA från Brewgoat, får se hur den blir! Annars beställer jag oftast ingredienser från Maltmagnus men jag tänkte att det kunde vara kul att prova något nytt. Känns som att det kanske börjar vara dags att skaffa en maltkvarn och mala själv, kan hända vilket år som helst nu! 😀 

Här är mäskningen igång!


Utmäskning med tillhörande omrörning:


När man kokar runt 23-25 liter vört så utvecklas naturligtvis en del ånga. Denna ånga som kondenseras både i tak och på fönster är inte helt oproblematisk och jag har funderat lite på hur jag skall komma tillrätta med detta då spisfläkten inte orkar dra till sig ångan från bryggverket som står framför spisen. Koka med lock är inget alternativ då ångan innehåller svavelföreningar som man inte vill ha i sin öl så vad göra? Jag har lekt med tanken på att bygga någon slags utstickare från spisfläkten som styr in ångan över spisen men det känns otympligt och risken är att ångan kondenseras på denna och faller ned i vörten. För ett par veckor sedan kom jag på att jag måste prova med en bordsfläkt och helt sonika blåsa ångan till spisfläkten men hade väl inga större förhoppningar om att det skulle fungera särskilt bra men döm om min förvåning när det fungerade klockrent! Ingen fukt i taket och ingen imma på köksfönstret som det annars brukar bli vid bryggning, jag är mycket nöjd!


Under tiden jag bryggde kollade jag lite på damernas tempolopp från Brygge (en slump? Jo, tjena!)

i cykel-VM också, de såg ut att ha mer behagligt cykelväder än här och det var antagligen därför de cyklade mycket snabbare än jag gjorde på min runda. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar