torsdag 9 juni 2011

Ute och cyklar

Senaste löpningen skedde den 29:e maj. 2,4 km. Det är länge sedan, elva dagar faktiskt. Och inte är 2,4 km särskilt långt heller.

Något var tvunget att göras. Min gamla mtb, en Trek ZX7000 från mitten eller slutet av 90-talet plockades fram. Under det första försöket var 2x4 växlar användbara men efter lite justeringar så fungerade i princip alla de 24 växlarna, även om största klingan fram renderade hoppande kedja. Inte så skoj eftersom det är när man cyklar fort största klingan fram används ju. Cyklade 35 km i måndags utan alltför stora problem dock och av min onda vad kändes ingenting, vilket var själva poängen.


Jag tänkte att med en ny cykel blir det säkert roligare att cykla, även om det i sanningens namn var helt okej med ovanstående gamling. Bara lite oförutsägbart, skulle man kunna säga. Ett tag var jag inne på att bara byta ut lite komponenter på gammelcykeln, men den idén förkastades så småningom.

Efter lite sondering av terrängcykelterrängen på nätet hittades två alternativ. Antingen en tysk Canyon i aluminium eller en japansk Fuji i kolfiber. Det hörs ju på namnet att koolfiber är mer cool, så då fick det bli så. Att den fanns hos en lokal handlare för omgående leverans till ett pris jag kunde acceptera var ju inte heller någon nackdel.


Var ut på första ordentliga rundan i morse; 22 kuperade landsvägskm med en snittfart på 26 km/h och medelpuls på 154 bpm. Egentligen hade jag tänkt att sticka ut på en runda imorgon innan arbetet också, men när jag blev erbjuden en tid hos en ortopedläkare för undersökning av vaden så kunde jag ju självklart inte tacka nej. Det lär bli tid för någon runda i helgen ändå, kanske ett första terrängpass också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar