måndag 20 juni 2011

. e O

Om det är någon som inte förstår rebusen i rubriken så kommer vi till det alldeles strax.

På torsdagen förra veckan blev det bara ett halvsnabbt varv runt Frösön på ungefär 18 km för att få igång lite blodcirkulation. Planen var att på lördagen ta ett längre terrängpass. Det gick sådär, för efter ungefär åtta km på mestadels landsväg så tog den nyss påbörjade terrängkörningen slut på en riktigt vass sten. Eftersom jag dumt nog förlitat mig på turen och inte hade med mig någonting att laga slangen med så var det bara att knalla hem. Tur att jag inte kommit längre än att det räckte med bara ungefär två km promenad med cykeln delvis på axeln. Punktering är alltså svaret på rebusen.

Söndagen innebar självklart revansch, då det blev 40 km cykling varav uppskattningsvis knappt hälften i terräng. Denna gång körde jag ÖSK:s mountainbikespår från början till slut, förra gången började och slutade jag på fel ställe. Efter det och snabb påfyllning av energi hemma körde jag ut på annersia och hittade en stig som ledde över höjden där. Lite väl stenigt, brant och lerigt på sina ställen men i nödfall kan man ju faktiskt gå vilket jag också gjorde på några ställen. Dessa 40 km cykling brände för övrigt ungefär hundra fler kalorier (knappt 1500) än 24,5 km löpning, det tycker jag är lite intressant.

Fortfarande ingen löpning, ortopedläkaren jag träffade för en dryg vecka sedan tyckte att jag skulle vila från den ytterligare någon vecka innan jag provar igen. Han skulle också ordna en tid för magnetröntgen av vaden, men dit lär det ju vara lite kö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar