torsdag 1 juli 2010

Actipatch

Eftersom det nu är ganska exakt två månader sedan jag påbörjade mitt test av Actipatch, en slags förband som skall ge smärtlindring och snabbare läkning genom elektromagnetism, kanske det är dags för ett omdöme. Jag har ju tydligen haft åtminstone ett par läsare av denna blogg eftersom det är det exakta antalet frågor jag haft om just Actipatch.


Som jag antydde i ett tidigare inlägg så har jag inte märkt någon förbättring av löparknät genom användandet av Actipatch. Förbandet fick sitta på mitt knä i drygt en månad, med undantag endast när jag duschat och försökt tvätta förbandet emellanåt. Här vill jag inflika att jag tycker nog att när man betalar ungefär 500 kr kunde materialet vara lite mer påkostat. Förbandet består av något slags pappersliknande tyg vars resårband för fastsättning gick sönder ganska snart och istället fick Actipatchen inneslutas i ett elastiskt förband. Med tanke på att själva elektroniken säkert bara kostar några kronor att tillverka såg jag gärna lite bättre kvalitet på det övriga.

Nåja, när jag började använda förbandet noterade jag att knät kändes varmt, vilket jag tolkade som att något hände med knät. Sedan insåg jag att det var den kvarvarande effekten av mitt mycket effektiva liniment Percutane - när det inte använts innan kändes ingenting.

Efter att ha använt Actipatch dygnet runt i ungefär en månad började som tidigare skrivits experimentera först med TENS och sedan knäskyddet Back on track. Som jag skrivit i tidigare inlägg märkte jag tydlig effekt första dagen efter att jag börjat använda Back on track, vilket jag också använder fortfarande.

Under min månad med Actipatch vågade jag springa totalt 2,5 kilometer vid ett tillfälle i slutet av den månaden och kände smärta då, under månaden med Back on track har jag hittills sprungit ungefär 35 kilometer, varav 3 x 4 km denna vecka utan smärta. Det börjar verkligen kännas som att jag är på väg att komma igång med löpningen igen, även om jag försöker skynda långsamt. Trots att jag inte känner smärta i knät så känns det ibland lite spänt i ITB-senan. Stretchingen fortsätter med oförminskad styrka, kan man säga.

Med allt detta sagt så har jag självklart inte gjort några vetenskapliga tester, allt kan ju bero på slumpen. Jag har inte heller något samröre med något av företagen bakom de nämnda produkterna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar