måndag 25 april 2011

54 km

Sedan förra söndagens terrängpass har det blivit några kilometer sprungna. Närmare bestämt 54 stycken fördelat på fyra tillfällen. Veckan inleddes med måndagen som vilodag, sedan kom i tur och ordning "Full rulle före frulle", "Terränglufs", "Långpassfredag" och "Sommardröm / som mardröm?".

Full rulle före frulle
Eftersom det kändes rätt slött att ha haft måndagen som vilodag så kände jag mig pressad att ta ett pass innan jobbet på tisdagen. Så blev det också som tur var, annars hade jag nog grämt ihjäl mig. Efter att jag klivit upp åt jag en stor banan och drack ett stort glas havremjölk och sedan bar det iväg. Dagen blir ju helt annorlunda när man börjat den med ett tiokilometers joggingpass.

Terränglufs
Ja, det blev mest lufsande i skogen under onsdagens terrängpass. Av tio kilometer avverkades inte mer än en på något som liknade barmark, i övrigt var det snö som först bar och som man sedan i vissa fall trampade igenom. Jobbigt, med andra ord, och det är jättesvårt att springa snabbare än toklångsamt. Milen tog ungefär en timme.

Långpassfredag
Långfredagen till ära så blev det förstås ett långpass. Längst hittills; 23,5 kilometer. Gick rätt bra och faktiskt lite snabbare än planerat. Långpasstempo skall ju gå långsamt, men det blev ändå ett snittempo på 5:15 min/km.

Sommardröm / som mardröm?
Det var nästan 20 grader när passet påbörjades tidigt på eftermiddagen runt klockan 14. Milen gick i makligt tempo men valet att hoppa över vätskebältet och istället bara se till att ha fyllt på vätskereserverna ordentligt innan kändes ändå tveksamt. Hur som helst var det ändå skönt att kunna springa i kortärmat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar