fredag 3 december 2010

17 km i -20C

Idag blev det av bara farten ett längre pass än jag tänkt mig. Tanken från början var att bara köra ett eller två varv på lugnviksrundan, d v s fem eller tio km. Det var ju trots allt 20 minusgrader ute. Första vägvalet, vid Jamtlis ångbåtsbrygga, passerades av bara farten. Vid det andra vägvalet, strax innan krönet på Frösöberget, blev jag så överväldigad av utsikten och låten (en riktig pompös och mäktig sak; Kill Devil Hills) med Bruce Dickinson jag lyssnade på att jag vek av och tog en liten omväg för att slutligen landa på drygt 17 km.



Trots den rätt låga temperaturen räckte det för övrigt bra med tre lager på överkroppen; tunn långärmad underställströja, lite tjockare ullfrottétröja och den tunna Newline Windpackjackan, samt på underkroppen lite tjockare funktionskallingar och Craft PXC Storm tights. Fingrarna frös jag om de första kilometrarna men sedan blev det varmt trots relativt tunna fingervantar. På huvudet Crafts helt grymma Thermal hat som verkar fungera vid alla temperaturer mellan +10 och -30 ungefär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar