torsdag 23 december 2010

Kyligt


"– Visst är det kallt men man blir inte varmare av att gnälla", säger Ola Skinnarmo.


"– Det går att överleva kylan, det har många visat innan mig och den är fantastisk när den kommer. Kylan är klar, den biter i kinderna och gör att naturen känns krispig. Det är inte mycket som slår en riktig vinter."
Nu kan jag självklart inte jämföra mina löparrundor med Ola Skinnarmos strapatser, men jag ser att vi använder liknande formuleringar för att beskriva kyla. Även om jag oftast använder ordet "friskt" när det är kallt ute så slinker även "krispigt" in emellanåt.

Morgonens pass på fem km i -30 grader var både friskt och krispigt och jag vaknade för ovanlighetens skull till redan innan frukost. Lungplusen frös dessvärre igen litegrann mot slutet av passet vilket gjorde inandningsluften lite väl kall den sista kilometern, jag får kika på möjligheten att montera fast ett värmeaggregat om kylan fortsätter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar