söndag 7 augusti 2011

Morgonjogg i USA och lunchcykling i alperna

Lördagen blev verkligen en händelserik dag. På morgonen blev det en morgonjogg på ungefär 12 km och vid lunchtid tuff cykling på drygt 60 km i Schweiz alper.


Eller så har Garmin Connect STORA problem med sin websida efter försöket till uppdateringar häromdagen. För när jag efter visst besvär hade fått in mitt eget pass, 30 km cykling i de lokala och simpla omgivningarna, såg jag två andra som jag inte riktigt kände igen.

Den första okända människan har sprungit 12,56 km med en snittfart på drygt sju min/km och ändå förbränt 1459 kcal. Det låter rätt mycket, jag kollade på ett av mina pass från i våras där jag sprang 12,88 km med en snittfart på ganska exakt 5 min/km och brände 826 kcal. I och för sig så verkar amerikanen inte haft pulsbälte på sig, det kanske är därför det blir felaktiga uppgifter. Jag blir ju nyfiken på vad det är för en människa hur som helst; är det någon väldigt överviktig som nyligen börjat med löpning och därför de höga siffrorna?


Nästa främling har som sagt cyklat drygt sex mil i de Schweiziska alperna. Inte heller denna person har använt pulsbälte (vad är det med folk?) men däremot Garmins mest avancerade cykeldator, Edge 800, som har barometrisk höjdmätare. Därför kan man lita mer på höjduppgifterna (än om det vore GPS-mätning som är mer eller mindre värdelös för att mäta höjd) som säger att stigningen varit 1547 meter. Då är det kanske inte så konstigt att trots medelhastigheten på blygsamma 17,7 km/h har kaloriförbränningen varit på rejäla 3171 kcal. Även här gör förvisso avsaknaden av pulsbälte att den uppgiften bör tas med en ännu större nypa salt än annars, förstås.



När man sedan tittar på höjd- och hastighetskurvan bekräftas misstankarna om den kuperade terrängen; Han eller hon har ju faktiskt brassat på rätt rejält i nedförsbackarna och varit upp i över 64 km/h vilket ju känns rätt snabbt på en cykel.


Tänk vad man kan fördriva tiden med när man fortfarande dras med förkylningssymptom. Det här är förresten mitt tvåhundrade blogginlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar